Ulasan Artikel

Dunia Lelaki Yang Berbeza Dari Wanita


Seorang lelaki tidak sama dengan seorang wanita. Lelaki juga tidak akan menjadi wanita, dan begitulah sebaliknya. Ramai wanita menganggap lelaki sukar difahami, begitu jugalah pendapat lelaki. Berikut dinyatakan bebarapa sifat lelaki secara umum agar anda mudah memahami mereka:
.......
Ulasan Abang lepas garisan putus2 nie..

Hidup lelaki lebih mudah
Lelaki lebih mudah cara hidupnya berbanding dengan wanita. Kerana itu lelaki sukar untuk memahami jika sesuatu perkara itu disampaikan dalam bentuk kiasan oleh wanita. Wanita suka berkias dan berharap lelaki faham. Tetapi, lelaki lebih suka jika ianya dijelaskan dengan bahasa yang mudah, dan secara berterus-terang. Sekiranya wanita tidak jelas mengenai sesuatu perkara, tanyalah secara terbuka kepada lelaki.
.......
Mudah? Sayang! Tanggungjawab yang Abang pikul terlalu besar. Tidak terpikul barangkali buat Ayang. Jika mudah tidaklah Abang asyik nak marah aje. Abang lebih suka jika ianya dibuat mudah tidak kita memikirkan sesuatau perkara yang remeh atau melecehkan. Salah satu Abang suka Sayang sebab Ayang banyak memudahkan hidup Abang. Abang janji akan lebih memahami situasi hidup Ayang yang susah.

Bahasa lelaki adalah berlainan
Lelaki bercakap dengan bahasa yang berlainan. Ini yang menyebabkan lelaki dan wanita sukar berkomunikasi antara satu sama lain. Apa yang lahir dari kata-katanya jika dia bercakap dengan wanita, adalah berbeza daripada apa yang dimaksudkan. Ini bukan bererti dia berbohong. Maka adalah lebih baik bagi wanita untuk memahami lelaki dari apa yang dilakukan berbanding dari apa yang dikatakan. Lelaki tidak pandai melahirkan rasa hatinya dalam bentuk kata-kata.
.......
Tidak bermaksud untuk berbohong cuma untuk tidak mengecilkan hati Sayang. Abang cuba bertoleransi sebaik mungkin. Buat mana yang boleh Abang korbankan sama ada hati dan perasaan Abang untuk Sayang. Jika Sayang memahami Abang lebih menghargainya. Maafkan Abang jika selalu meninggikan suara sebab Abang tak pandai berkomunikasi kot. Maaf ye Sayang!

Lelaki suka membisu
Wanita berkebolehan untuk membicarakan sesuatu subjek yang sensitif dan mendukacitakan sebagai salah satu cara berhadapan dengan realiti. Tetapi lelaki lebih suka untuk menyembunyikan dan membisu.
.......
Tak kenapa? Sebab Abang tak nak menyusahkan hidup Ayang dengan masalah Abang. Ada kalanya Abang sedar tindakan Abang silap sebab ianya berkait rapat dengan Ayang dan keluarga kita. Harap Ayang faham.

Lelaki tidak kompleks
Jika terdapat semua tanda yang menunjukan bahawa seorang lelaki hanya mahu wanita menjaganya, mengemas rumah, menyediakan makanan untuknya, wanita harus percaya bahawa itulah yang lelaki tersebut mahu. Ini bukan bererti lelaki berfikiran primitif, tetapi lelaki memag sedemikian. Wanita selalu menganggap lelaki sebagai kompleks, tetapi sebenarnya kehendak lelaki adalah mudah.
.......
Tadi kata mudah sekarang kata simple pulak. Argh.. Apa yang Abang nak.. itu yang Abang nak.. yang nie bila nak memang nak.. Harap Ayang faham. Simple aje. Love U. Tq.

Jangan paksa lelaki
Bila wanita mendesak lelaki mendedahkan perasaanya, mungkin lelaki itu akan mendedahkan sesuatu yang wanita itu tidak suka mendengarnya. Malah adalah lebih baik jangan bertanya dan menyelidik sampai ke akar umbi. Malah apa yang penting wanita itu perlu membaca bahasa badan lelaki, matanya, atau perubahan mendadak dalam corak perlakuannya. Jika dia pada kebiasaannya suka membaca tetapi tidak melakukannya, mungkin pada masa itu fikirannya sedang kacau.
.......
Maafkan Abang. Selalu kata yang tak baik aje pasal Sayang. Mesti ganduh akhirnya. Abang baru sedar bahawa Abang tak pandai jaga hati atau perasaan Sayang masa cakap pasal nie. Tapi Ayang tau tak.. Abang pandai tulis dan Abang memang pandai bermadah bila menulis.. Cuma nak Ayang tau yang Abang memang Sayang sayang. Ok.

Lelaki berahsia dengan lelaki lain
Tidak sebagaimana wanita yang lebih mudah untuk bercerita masalah yang dihadapinya kepada wanita lain, harapan dan kebimbangan yang dirasainya dan pelbagai cerita peribadi, adalah sukar bagi lelaki untuk menjadi mesra secara verbal sedemikian rupa. Untuk melakukannya lelaki memerlukan kekuatan dan keberanian yang maksima.
.......
Buat apa bukak cerita dengan orang lain. Cerita dengan Ayang lagi best! Ayang tau tak? Abang tetap cerita walaupun Abang tau Ayang tak boleh bak respone at least Ayang lebih memahami situasi Abang. Love U. LAgi pun buat apa cerita masalah peribadi pada irang lain macam bukak pekung aje san adakalanya ia terlalu personnal.

Lelaki pentingkan kejujuran
Sepertimana wanita, lelaki juga pentingkan kejujuran. Jika lelaki tahu yang kekasihnya atau isterinya suka bercerita kepada wanita lain tentang dirinya, besar kemungkinan lelaki itu tidak akan bercerita lagi secara mesra mengenai hal-hal rahsia yang lainnya. Kejujuran adalah penting bagi lelaki. Seorang suami mahu isterinya menyimpan rahsia-rahsia rumahtangganya.
.......
Yang nie Abang perlu ucapkan terima kasih kerana menjaga maruah Abang dan Ayang banyak menegur Abang supaya Abang jadi lebih baik. Abang janji Abang buat yang terbaik untuk Ayang dan anak-anak kita.

Lelaki Perlu Keselesaan Perasaan
Wanita sering menganggap lelaki sukar difahami. Sebenarnya ini juga anggapan lelaki pada wanita. Berikut dinyatakan beberapa sifat umum lelaki agar kita lebih memahaminya.
.......
Abang cuba untuk memahami Sayang. Bantu Abang ye..

Lelaki tidak suka dikritik
Jangan mengkritik lelaki, memainkan jika wanita itu bersedia untuk bertikan lidah dengannya. Lelaki tidak begitu terbuka untuk menerima kritikan. Mengkritik di belakangnya, contohnya kepada saudara atau rakannya, mungkin dapat mengelakkan konfrantasi serta merta tetapi dia akan berasa marah juga apabila perkara tersebut disampaikan kepadanya.

Cara baik mengkritik lelaki adalah dengan cara berjenaka dan lembut. Cara lelaki mengkritik adalah berlainan dan ia jarang dilakukan oleh wanita. Bila lelaki mahu mengkritik, masa dan keadaan dipilih dengan teliti. Bila menegur, perbincangan itu ringkas, tidak emosi dan tepat.

Untuk mengkritik lelaki eloklah kiranya kritikan itu digabung dengan sedikit pujian.
.......
Ayang taukan? Jika Abang tegur Ayang terasa dan Ayang tegur Abang terasa. Sesiapa pun tegur sebenarnya kita terasa tapi Abang tetap terima teguran Sayang. Ala mcam Ayang tau.. sekejap aje Abang marahkan.. Kena cara pujuk dah ok! Ayang tau rahsia macam mana nak pujuk Abang. Betul tak?

Lelaki juga mahukan sokongan
Bila lelaki menghadapi masalah dan mengadu pada wanita, wanita harus memberitahu lelaki itu bahawa dia masih diperlukan. Lelaki mahukan keselesaan perasaan dan sokongan serta kata-kata lunak seperti: "saya cintakan abang.." atau "Tidak kira apa yang terjadi, saya tetap bersama abang…"
.......
Terima kasih atas sokongan Sayang sebab tu Abang kahwin ngan Ayang. Hehe.. Malu.. Macam orang kata, disebalik kehebatan seorang lelaki ada seorang wanita. Love u so much. Oh ye.. penat la asyik Abang aje cakap perkataan keramat. Apa kata Ayang pulak mula dulu. Bestnya..

Lelaki dan ego
Ramai lelaki menunjukkan egonya pada dua masa, pertama di dalam kerja dan kedua di ranjang. Ini biasanya menyebabkan wanita menjadi bosan. Tetapi sebaik-baiknya wanita patut mempertingkatkan ego suami atau kekasihnya.

Wanita yang menyemarakkan api cinta akan menikmati kehangatan api cinta itu. Lelaki mahu wanita memberitahu bahawa sumbangannya diiktiraf dan dilnilai. Jika anda tidak menyatakan kepadanya, siapa lagi? Jika anda mempertingkatkan ego lelaki, ia kan membuatkan lelaki merasa senang dan setiap orang disekelilingnya akan mendapat faedah, terutamanya yang dicintainya.
.......
Susahnye ank ulas. Tapi ego tu biasa la. Yang Abang pasti tempat kerja memang dah jadi kambing hitam dah tekde ego dah. Dengan Ayang? ego ke Abang nie. Maafla.. tak tau pulak?

Lelaki mesra tanpa beremosi
Antara perkara yang ada pada lelaki dan wanita ialah kehendak mutlak untuk dikasihi dan mengasihi sebagai balasan. Intimasi emosional, bersatunya jiwa bukan hanya jasad, adalah cara bagaimana kasih sayang itu lahir. Ianya bukan satu proses sahaja.
.......
Abang rasa kisah hidup kita tentu bosan jika kita tak gaduh. Tapi jangan la gaduh teruk2 sangat Ayang buli Abang. Macam contoh.. dera Abang makan kat luar.. Ar tangan sayang best. Ayang tau tak? Pernah ke Ayang buat? Hehe.. (saje je nak suruh Ayang masak hari2.. sorry! Abang janji kalau Sayang dah boring masak kita makan luar. Love U)


0 comments:

Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama